Det här inlägget är inlämnat under:

Hemsida höjdpunkter,
Intervjuer och kolumner

Legion förlorade HC

av Roger Ash

DC släppte nyligen en samling av de klassiska Maxiseries från 2000-2001, Legion Lost. Jag antar att detta delvis gjordes för att driva den nya 52 -serien med samma namn. Det finns verkligen vissa skillnader mellan de två som i den nya serien, medlemmarna i Legion of Super-Heroes går förlorade i tid och strandsatta på dagens jord, medan de i Maxiseries är förlorade i en avlägsen del av universum. Både den nuvarande serien och Maxiseries görs också av olika skapare. Men trots skillnaderna är jag glad att DC beslutade att skriva ut den klassiska serien eftersom det är en mycket behaglig historia.

Jag medger att mitt intresse för serien inte berodde på legionen. Medan jag glädjer mig över karaktärerna, har jag träffat några riktiga Legion -fanatiker och min kärlek till serien och dess många karaktärer kommer inte ens nära deras. Mitt intresse var pikat på grund av seriens författare, Dan Abnett & Andy Lanning. Jag älskade vad de gjorde med det kosmiska hörnet av Marvel -universum, så jag var nyfiken på att se vad de gjorde innan det med legionen. Legion Lost inkluderar också något av det tidiga arbetet av superstjärnkonstnären Olivier Coipel, tillsammans med ett par frågor som ritats av Pascal Alixe. Det är verkligen intressant att se Coipels tidiga arbete och hur hans stil har utvecklats mellan då och nu.

Historien om Legion Lost inrättades strax före serien i Legionnaires och Legion of Super-Heroes (dessa frågor trycktes om i DC Comics Presents: Legion of Super-Heroes #1). För att rädda jorden bör legionen stänga en rift i rymden. På så sätt transporteras en grupp A-hjältar –element pojke, uppenbarelse, Brainiac 5.1, Chameleon, Kid Quantum, Live Wire, Monstress, Saturn Girl, Ultra Boy, Umbra och Erg-1/Wildfire-till en avlägsen del av universum; En plats så långt hemifrån att de känner igen inga stjärnor eller planeter och har någon aning om vilket sätt är det bästa sättet att gå för att komma hem.

I detta okända territorium träffar de en ung flicka som heter Shikari från Kwai. Hon förföljs av avkommor, hänsynslösa utlänningar som – på order från sin härskare, förfäderna – systematiskt utplånar varianter, dvs alla som inte är som dem. Så inte bara måste legionen hitta ett sätt hem, utan de måste också ta itu med folkmordsutlänningar. Shikari visar sig vara en mycket hjälpsam medlem i teamet eftersom hon inte bara har makter som kan hjälpa dem, utan hennes kunskap om avkomman och deras taktik är ovärderlig.

Shikari är också en stor karaktär för läsare som inte känner till legionen, för när hon lär sig mycket mer om sina nya lagkamrater, så gör läsaren också. Abnett & Lanning hjälper också nya läsare tillsammans med berättarenheten att varje nummer berättas från en annan teammedlems synvinkel. På så sätt lär läsaren mycket mer om vem karaktärerna är och vad som driver dem. Men det finns också massor för långvariga fans att glädja sig över såväl som karaktärsrelationer utforskas och det finns massor av action och äventyr. Det finns också katastrof också, med några riktigt hjärtskärande stunder.

En av de saker som förvånade mig många över serien är hur väl alla tolv frågor binder ihop. Till och med berättelser som kan verka som enstaka berättelser, till exempel Legionens möte med en oerhört kraftfull som kallas Omniphagos, visar sig vara en integrerad del av det hela genom serien. Även om legionen verkligen går förlorad, går de också förlorade på andra sätt när Abnett & Lanning utforskar andra betydelser av ordet och analyserar vad som legionen har förlorat förutom sin väg.

Kan legionen besegra avkomman? Vad är den fruktansvärda hemligheten för deras ledare, förfäderna? Kommer de förlorade medlemmarna i Legion att hitta sin väg hem? Jag kommer inte att spilla bönorna. Du måste läsa boken för att ta reda på det. Och det är verkligen värt att läsa eftersom Abnett & Lanning har visat mig än en gång att de berättar kosmiska historier så mycket bra. Jag hoppas att DC fortsätter att samla in sitt arbete på Legion eftersom jag aldrig har läst det tidigare och är nyfiken på vad som kommer nästa.

Nu, läs en komiker!

Inköp

Legion förlorade HC